فضائل مسجدالاقصی و پیرامون آن در احادیث پیامبر

۱۸ دی ۱۳۹۲


مسجد جامع قبلی

انـس محمودی

۱- مکان اسرا و معراج پیامبر

عن أنس بن مالک –رضی الله عنه- أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال: (أُتِیتُ بِالْبُرَاقِ وَهُوَ دَابَّهٌ أَبْیَضُ طَوِیلٌ فَوْقَ الْحِمَارِ وَدُونَ الْبَغْلِ یَضَعُ حَافِرَهُ عِنْدَ مُنْتَهَى طَرْفِهِ قَالَ فَرَکِبْتُهُ حَتَّى أَتَیْتُ بَیْتَ الْمَقْدِسِ قَالَ فَرَبَطْتُهُ بِالْحَلْقَهِ الَّتِی یَرْبِطُ بِهِ الْأَنْبِیَاءُ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ فَصَلَّیْتُ فِیهِ رَکْعَتَیْنِ … ثُمَّ عَرَجَ بِنَا إِلَى السَّمَاءِ ..) (صحیح مسلم/ حدیث ۲۳۴ ترقیم العالمیه )

أنس بن مالک  (رض) گفت : رسول خداوند (ص) فرمودند:« براق را آوردم،براق حیوانی سفید رنگ و درازی بوده که بزرگ تر از الاغ و کوچک تر از قاطر بوده است و سم خود را تا گوشه چشمش می برد، من سوارش شدم تا اینکه به بیت المقدس رسیدیم و افسارش را به حلقه­ای بستم که پیامبران نیز چهارپایان خود را به آن می بستند و سپس وارد مسجد الاقصی شدم و دو رکعت نماز خواندم پس به آسمان عروج داده شدیم.» (صحیح مسلم/ حدیث شماره۲۳۴)

۲- قبله‌ نخست مسلمانان

عن ابن عباس -رضی الله عنهما- قال: (کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی وَهُوَ بِمَکَّهَ نَحْوَ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَالْکَعْبَهُ بَیْنَ یَدَیْهِ وَبَعْدَ مَا هَاجَرَ إِلَى الْمَدِینَهِ سِتَّهَ عَشَرَ شَهْرًا ثُمَّ صُرِفَ إِلَى الْکَعْبَهِ.) (مسند أحمد/ حدیث ۲۸۳۶ ترقیم العالمیه)

ابن عباس (رض) گفت: « پیامبر خداوند (ص) در مکه به سمت بیت المقدس نماز می­خواند که کعبه روبرویش مانده بود. ایشان پس از آنکه به مدینه مهاجرت فرمودند، بعد از شانزده ماه به سمت کعبه نماز خواند.» (مسند احمد/ حدیث شماره ۲۸۳۶)

۳-دومین مسجدی که بر روی زمین بنا شده‌ است

عن أبی ذر الغفاری -رضی الله تعالى عنه- قال: قلت: (یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ مَسْجِدٍ وُضِعَ فِی الْأَرْضِ أَوَّلَ؟ قَالَ: الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ، قَالَ: قُلْتُ ثُمَّ أَیٌّ؟ قَالَ: الْمَسْجِدُ الْأَقْصَى، قُلْتُ: کَمْ کَانَ بَیْنَهُمَا؟ قَالَ: أَرْبَعُونَ سَنَهً، ثُمَّ أَیْنَمَا أَدْرَکَتْکَ الصَّلَاهُ بَعْدُ فَصَلِّهْ فَإِنَّ الْفَضْلَ فِیهِ.) (صحیح البخاری/ حدیث ۳۱۱۵ ترقیم العالمیه)

ابوذر غفاری (رض) که از حضرت پیامبر اکرم ص سوال کردم: «ای رسول الله (ص) نخستین مسجدی که بر روی زمین ساخته شد کدام بود؟ فرمودند: مسجد الحرام، سپس گفتم: بعد از آن؟ فرمودند: مسجدالأقصی! سپس گفتم: بین ساخته شدن این دو مسجد چند سال فاصله است؟ فرمودند: چهل سال. سپس فرمودند: هر جا وقت نماز فرا رسید، همانجا نماز بخوان زیرا فضیلت، در همین است.» (صحیح بخاری/ حدیث شماره ۳۱۱۵)

۴- سومین مسجدی که سفر کردن به قصد عبادت در آن جایز است

 عن أبی هریره -رضی الله عنه- عن النبی -صلى الله علیه وسلم- قال: (لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَهِ مَسَاجِدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَسْجِدِ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَمَسْجِدِ الْأَقْصَى.) (صحیح البخاری/ حدیث ۱۱۱۵)

ابوهریره (رض) گفت که حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند:«رخت سفر نبندید مگر برای زیارت سه مسجد: ۱ـ مسجد الحرام ۲ ـ مسجد النبی (ص) ۳ـ مسجد مبارک الاقصی.»

۵- پیامبران همواره آرزوی بیت المقدس می کردند:

ابوهریره (رض) گفت: (أُرْسِلَ مَلَکُ الْمَوْتِ إِلَى مُوسَى عَلَیْهِمَا السَّلَام فَلَمَّا جَاءَهُ صَکَّهُ فَرَجَعَ إِلَى رَبِّهِ فَقَالَ أَرْسَلْتَنِی إِلَى عَبْدٍ لَا یُرِیدُ الْمَوْتَ فَرَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ عَیْنَهُ وَقَالَ ارْجِعْ فَقُلْ لَهُ یَضَعُ یَدَهُ عَلَى مَتْنِ ثَوْرٍ فَلَهُ بِکُلِّ مَا غَطَّتْ بِهِ یَدُهُ بِکُلِّ شَعْرَهٍ سَنَهٌ قَالَ أَیْ رَبِّ ثُمَّ مَاذَا قَالَ ثُمَّ الْمَوْتُ قَالَ فَالْآنَ فَسَأَلَ اللَّهَ أَنْ یُدْنِیَهُ مِنْ الْأَرْضِ الْمُقَدَّسَهِ رَمْیَهً بِحَجَرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَوْ کُنْتُ ثَمَّ لَأَرَیْتُکُمْ قَبْرَهُ إِلَى جَانِبِ الطَّرِیقِ عِنْدَ الْکَثِیبِ الْأَحْمَرِ.) (صحیح البخاری/ حدیث ۱۲۵۳ ترقیم العالمیه)

«ملک الموت برای قبض روح حضرت موسی (ع) فرستاده شد. هنگامی که نزد او رفت، حضرت موسی به او یک سیلی زد. ملک الموت نزد پروردگارش برگشت و گفت: خدایا، مرا برای قبض روح بنده ای فرستادی که نمی خواهد بمیرد. خداوند چشمش را که در اثر آن سیلی، بیرون آمده بود، سر جایش برگرداند و فرمود: برو به او بگو دستش را بر پشت گاوی بگذارد. به ازای هر تار مویی که زیر دستش قرار می گیرد, یک سال بر عمرش اضافه می شود. حضرت موسی گفت: بعد از آن، چه خواهد شد؟ خداوند فرمود: بعد از آن، مرگ است. حضرت موسی (ع) فرمودند: حال که چنین است، ترجیح می دهم، اکنون بمیرم، لذا از خداوند خواست تا او را نزدیک سرزمین مقدس و به فاصله پرتاب سنگی از آن، قرار دهد. رسول خدا فرمود: اگر آنجا بودیم، قبر موسی را کنار راه، نزدیک تپه سرخ، به شما نشان می دادم.» (صحیح بخاری / حدیث شماره ۱۲۵۳)

۶- به فتح آن بشارت داده شده است

عن عوف بن مالک -رضی الله عنه- قال: (أَتَیْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی غَزْوَهِ تَبُوکَ وَهُوَ فِی قُبَّهٍ مِنْ أَدَمٍ فَقَالَ اعْدُدْ سِتًّا بَیْنَ یَدَیْ السَّاعَهِ مَوْتِی ثُمَّ فَتْحُ بَیْتِ الْمَقْدِسِ …” (صحیح البخاری/ حدیث ۲۹۴۰ ترقیم العالمیه)

عوف بن مالک (رض) گفت: «در جنگ تبوک خدمت حضرت پیامبر (ص) رسیدم که در چادر چرمی نشسته بود. آن حضرت فرمودند: شش چیز را قبل از فرا رسیدن قیامت، به خاطر داشته باش: ۱ـ مرگ من ۲ـ فتح بیت المقدس … .» (صحیح بخاری/ حدیث شماره ۲۹۴۰)

۷-زیارت آن به نیت عبادت سبب آمرزش گناهان می شود

 عن عبد الله بن عمرو -رضی الله عنهما- عن النبی -صلى الله علیه وسلم- قال: (لَمَّا فَرَغَ سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ مِنْ بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ سَأَلَ اللَّهَ ثَلَاثًا حُکْمًا یُصَادِفُ حُکْمَهُ وَمُلْکًا لَا یَنْبَغِی لَأَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ وَأَلَّا یَأْتِیَ هَذَا الْمَسْجِدَ أَحَدٌ لَا یُرِیدُ إِلَّا الصَّلَاهَ فِیهِ إِلَّا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَمَّا اثْنَتَانِ فَقَدْ أُعْطِیَهُمَا وَأَرْجُو أَنْ یَکُونَ قَدْ أُعْطِیَ الثَّالِثَهَ.) (سنن ابن ماجه/ حدیث ۱۳۹۸ ترقیم العالمیه)

عبد الله پس عمرو (رض) به نقل از حضرت محمد مصطفی (ص) گفت: «وقتی‌ حضرت سلیمان (ع) پسر داود (ع) از بنای بیت المقدس فارغ گردید از درگاه خداوند بلند مرتبه سه چیز را درخواست نمود: نخست فرمانروایی که همسنگ حکمرانی خداوند باشد، دوم مالکیتی عطا فرماید که پس از او کسی شایستگی آن را نداشته باشد و سوم اینکه هر کس به قصد نماز خواندن وارد این مسجد شود همانند روز نخست تولدش می شود؛ به نحوی  که تمامی گناهانش پاک می گردد، سپس پیامبر (ص) فرمودند: به من دو چیز داده شود وامیدوارم که سومی هم داده شود!» (سنن ابن ماجه حدیث شماره ۱۳۹۸)

۸- اجر نماز خواندن در آن مضاعف است:

عن أبی ذر رضی الله عنه، قال: تذاکرنا ونحن عند رسول الله صلى الله علیه وسلم أیهما أفضل: مسجد رسول الله صلى الله علیه وسلم، أو مسجد بیت المقدس، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم: «صلاه فی مسجدی هذا أفضل من أربع صلوات فیه، ولنعم المصلى، ولیوشکن أن لا یکون للرجل مثل شطن فرسه من الأرض حیث یرى منه بیت المقدس خیر له من الدنیا جمیعا – أو قال: خیر من الدنیا وما فیها» (المستدرک على الصحیحین للحاکم/ حدیث ۸۶۹۵- موقع جامع الحدیث الشطن هو الحبل

ابوذر غفاری (رض) گفت: « نزد رسول خدا (ص) در مورد بهترین مسجدالحرام و بیت المقدس بحث می­کردیم، پس رسول الله (ص) فرموند: فضیلت نماز خواندن در مسجد من یعنی مسجد النبی چهار برابر مسجدالاقصی می­باشد. چه مسجد نیکویی است و چه بسا اگر شخصی به اندازه­ طناب اسبش تکه زمینی دارد، اما وقتی نگاه می­کند بیت المقدس را می ­بیند، برای وی بهتر از تمامی دنیا باشد.» (المستدرک علی الصحیحین للحاکم / حدیث شماره ۸۶۹۵ / سایت جامع  الحدیث)

۹-فضیلت احرام بستن از مسجد الاقصی برای حج و عمره:

عن أم المؤمنین أم سلمه -رضی الله عنها- زوج النبی -صلى الله علیه وسلم- أنها سمعت رسول الله -صلى الله علیه وسلم- یقول: (مَنْ أَهَلَّ بِحَجَّهٍ أَوْ عُمْرَهٍ مِنْ الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى إِلَى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ أَوْ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ.) (سنن أبی داود/ حدیث ۱۴۷۹ ترقیم العالمیه)

ام سلمه ملقب به مادر مومنان (رض) همسر حضرت محمد مصطفی (ص) فرمود:

«هر کس از مسجدالاقصی به طرف مسجدالحرام احرام ببندد و حج یا عمره آورد، گناهان گذشته و آینده­ وی بخشیده می­شود و بهشت هم بر وی واجب می­گردد.» (سنن ابی داود/ حدیث شماره ۱۴۷۹)

۱۰-فضیلت مقیم بودن در بیت المقدس:

عن ذی الأصابع -رضی الله عنه- قال: (قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ ابْتُلِینَا بَعْدَکَ بِالْبَقَاءِ أَیْنَ تَأْمُرُنَا قَالَ عَلَیْکَ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ فَلَعَلَّهُ أَنْ یَنْشَأَ لَکَ ذُرِّیَّهٌ یَغْدُونَ إِلَى ذَلِکَ الْمَسْجِدِ وَیَرُوحُونَ.) (مسند أحمد/ حدیث ۱۶۰۳۷ ترقیم العالمیه)

ذو اصابع که خداوند از او خشنود باشد، گفت: « گفتم ای رسول خداوند! اگر بعد از رحلت شما ما زنده ماندم، دستور می فرمایید کجا رحل اقامت افکنیم؟ آن حضرت فرمودند: به بیت المقدس بروید! شاید در آنجا دارای فرزندانی شوید که صبح و شب به آن مسجد بروند.» (مسند احمد/ حدیث شماره ۱۶۰۳۷)

۱۱-بهترین سرزمین های خداوند:

عن ابن حواله قال: قال رسول الله -صلى الله علیه وسلم-: (سَیَصِیرُ الْأَمْرُ إِلَى أَنْ تکُونُوا جُنُوداً مُجَنَّدَهً جُنْدٌ بِالشَّامِ وَجُنْدٌ بِالْیَمَنِ وَجُنْدٌ بِالْعِرَاقِ قَالَ ابْنُ حَوَالَهَ خِرْ لِی یَا رَسُولَ اللهِ إِنْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ فَقَالَ عَلَیْکَ بِالشَّامِ فَإِنَّهَا خِیرَهُ اللهِ مِنْ أَرْضِهِ یَجْتَبِی إِلَیْهَا خِیرَتَهُ مِنْ عِبَادِهِ فَأَمَّا إِنْ أَبَیْتُمْ فَعَلَیْکُمْ بِیَمَنِکُمْ وَاسْقُوا مِنْ غُدُرِکُمْ فَإِنَّ اللهَ تَوَکَّلَ لِی بِالشَّامِ وَأَهْلِهِ.) (سنن أبی داوود/ حدیث ۲۱۲۴ – ترقیم العالمیه)

ابن حواله گفت: حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«در آخر زمان –هنگام قیامت- شما سپاهیانی هماهنگ می­گردید؛ سپاهی در شام و سپاهی در یمن وسپاهی در عراق، ابن حواله افزود: ای پیامبر ! اگر آن هنگام را دریافتم، کدامیک را انتخاب کنم؟ وایشان فرمودند:به شام بروید! چون سرزمین برگزیده خداوند است و بندگان خوب خودش را هم به آنجا برمی­گزیند و اگر نرفتید به یمن بروید و از چشمه های خود بیاشامید همانا خداوند وکالت سرزمین شام و اهلش را برایم تضمین کرده است.»

۱۲- مکان زندگی صالحان:

عن شداد بن أوس، أنَه کان عند رسول اللَّه صلَّى اللَّه علیه وسلَّم، وهو یجود بنفسه, فقال: “مَالَکَ یَا شَدَّادُ؟ “قَالَ: ضَاقَتْ بِیَ الدُّنْیَا، فَقَالَ: “لَیْسَ عَلَیْکَ، إِنَّ الشَّامَ یُفْتَحُ، وَیُفْتَحُ بَیْتُ الْمَقْدِسِ، فَتَکُونُ أَنْتَ وَوَلَدُکَ أَئِمَّهً فِیهِمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ”. (المعجم الکبیر للطبرانی / حدیث ۷۰۱۶

شداد بن اوس گفت:« نزد رسول الله (ص) بودم و حالم بسیار ناخوش بود، حضرت پیامبر (ص) فرمود: تو را چه شده ای شداد؟ به ایشان جواب دادم: دنیا برایم تنگ شده و بسیار ناخوش احوال، پیامبر (ص) فرمودند: نگران نباشید! شام فتح می­گردد و تو و فرزندانت به یاری خداوند حاکمیت آن را به دست می گیرید.»

۱۳- هلاک یاجوج و ماجوع در بیت المقدس خواهد بود

من حدیث النواس بن سمعان –رضی الله عنه- فی شأن الدجال ویأجوج ومأجوج:” (ثُمَّ یَسِیرُونَ حَتَّى یَنْتَهُوا إِلَى جَبَلِ الْخَمَرِ وَهُوَ جَبَلُ بَیْتِ الْمَقْدِسِ فَیَقُولُونَ لَقَدْ قَتَلْنَا مَنْ فِی الْأَرْضِ هَلُمَّ فَلْنَقْتُلْ مَنْ فِی السَّمَاءِ فَیَرْمُونَ بِنُشَّابِهِمْ إِلَى السَّمَاءِ فَیَرُدُّ اللَّهُ عَلَیْهِمْ نُشَّابَهُمْ مَخْضُوبَهً دَمًا.) وفی تتمه الحدیث: (فَیَرْغَبُ نَبِیُّ اللَّهِ عِیسَى وَأَصْحَابُهُ فَیُرْسِلُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ النَّغَفَ فِی رِقَابِهِمْ فَیُصْبِحُونَ فَرْسَى کَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ ..) (صحیح مسلم/ حدیث ۵۲۲۸ ترقیم العالمیه)

نواس بن سمعان (رض) در مورد دجال و یاجوج و ماجوج می گوید: «سپس حرکت می‌کنند تا به کوه خمر (کوه بیت المقدس) می رسند، در آنجا می‌گویند ما همه کس را روی زمین کشتیم اکنون بیایید موجودات آسمانی را نیز بکشیم پس تیرهایشان را به سوی آسمان شلیک می‌کنند و خداوند تیرهایشان را خونین می‌کند و به آنها باز می‌گرداند» و در ادامه این حدیث آمده است: « عیسى و اصحابش به سوی خدا دست به دعا می‌شوند پس خداوند کرمی بر آنان می فرستد و مانند یک نفس همه به مرده تبدیل می‌شوند.» (صحیح مسلم/ حدیث شماره ۵۲۲۸)

۱۴- مکان گروه یاری شده و برحق امت:

عن أبی أمامه -رضی الله عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله علیه وسلم-: (لَا تَزَالُ طَائِفَهٌ مِنْ أُمَّتِی عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِینَ لَعَدُوِّهِمْ قَاهِرِینَ لَا یَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ حَتَّى یَأْتِیَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ کَذَلِکَ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَیْنَ هُمْ قَالَ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ وَأَکْنَافِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ.) (مسند أحمد/ حدیث ۲۱۲۸۶ ترقیم العالمیه).

ابوامامه (رض) می گوید:«همچنان گروهی از امتم بر حق و راستی هستند و بر دشمنانشان غالبند و مخالفت دیگران ضرری به آنها نمی­رساند و تنها چیزی که به آنها می­رسد، سختی های این راه است و تا زمانی‌ که قیامت برپا می­گردد آنان همین‌گونه هستند. و بعضی گفتند: آنها کجا هستند یا رسول الله و پیامبر (ص) فرمودند: آنان در بیت المقدس واطراف آن هستند.»

۱۵-مکان هجرت مومنین در آخرالزمان:

عن عبد الله بن عمرو بن العاص -رضی الله عنهما- قال: سمعت رسول الله -صلى الله علیه وسلم- یقول: (سَتَکُونُ هِجْرَهٌ بَعْدَ هِجْرَهٍ، فَخِیَارُ أَهْلِ الْأَرْضِ أَلْزَمُهُمْ مُهَاجَرَ إِبْرَاهِیمَ، وَیَبْقَى فِی الْأَرْضِ شِرَارُ أَهْلِهَا تَلْفِظُهُمْ أَرْضُوهُْم، تَقْذَرُهُمْ نَفْسُ اللهِ وَتَحْشُرُهُمْ النَّارُ مَعَ الْقِرَدَهِ وَالْخَنَازِیرِ.) (سنن أبی داوود/ حدیث ۲۱۲۳ ترقیم العالمیه)

عبدالله بن عمرو بن عاص (رض) گفت:« از حضرت پیامبر اکرم (ص) شنیدم زمانی خواهد آمد که هجرت پس از هجرت رخ می­دهد. وبهترین مردمان کسانی هستند که به مکان هجرت ابراهیم (ع) هجرت کرده­اند و در زمین بدترین آدم ها باقی خواهند ماند که حتی زمین هم آنها را قبول نمی­کند و خداوند از آنها بیزار است و روز قیامت به صورت آتش و خوک و میمون محشور می­گردند.» (سنن ابی داوود/ حدیث شماره ۲۱۲۳)

قال شیخ الإسلام ابن تیمیه: والإسلامُ فی آخِرِ الزمانِ یکونُ أظْهَرَ بالشامِ، وکَما أنْ مَکَّهَ أفضَلُ مِنْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ فأول الأُمَّهِ خَیْرٌ مِنْ آخرِها، وکما أنَّهُ فی آخِرِ الزمانِ یعودُ الأمرُ إِلَى الشامِ کَما أُسْرِیَ بالنَّبِیِّ (صلى الله علیه وسلم) مِنَ الْمَسجدِ الْحَرَام إِلَى الْمَسجِدِ الأَقْصَى، فَخِیارُ أَهْلِ الأرضِ فی آخِرِ الزمانِ ألزمُهم مُهاجَرَ إبراهیمَ علیه السلام وهُوَ بالشام.

شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید: «در آخر الزمان اسلام در شام ظاهر می­گردد و همانطوری که مکه از بیت المقدس افضل می­باشد، پس اول امت هم از آخر امت هم افضل هستند و در آخرالزمان عاقبت دین به شام باز می­گردد، همانطوری که پیامبر (ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی به معراج رفتند، پس بهترین مردمان هم کسانی هستند که محل هجرت ابراهیم (ع) یعنی شام را اختیار کرده و به آنجا می­روند.»

۱۶- سرزمین حشر و نشر:

عن میمونه مولاه النبی صلى الله علیه وسلم قالت: (یَا نَبِیَّ اللَّهِ أَفْتِنَا فِی بَیْتِ الْمَقْدِسِ فَقَالَ أَرْضُ الْمَنْشَرِ وَالْمَحْشَرِ ائْتُوهُ فَصَلُّوا فِیهِ فَإِنَّ صَلَاهً فِیهِ کَأَلْفِ صَلَاهٍ فِیمَا سِوَاهُ قَالَتْ أَرَأَیْتَ مَنْ لَمْ یُطِقْ أَنْ یَتَحَمَّلَ إِلَیْهِ أَوْ یَأْتِیَهُ قَالَ فَلْیُهْدِ إِلَیْهِ زَیْتًا یُسْرَجُ فِیهِ فَإِنَّ مَنْ أَهْدَى لَهُ کَانَ کَمَنْ صَلَّى فِیهِ.) (مسند أحمد/ حدیث ۲۶۳۴۳ ترقیم العالمیه -موقع الإسلام www.al-islam.com)

میمونه همسر حضرت پیامبر (ص) گفت: «ای پیامر در مورد بیت المقدس برایمان صحبت بفرمایید،ایشان جواب دادند: سرزمینی است که اموات همگی در آنجا محشور می شود، لذا به آنجا بروید و در آنجا نماز بخوانید، زیرا که یک رکعت نماز خواندن در آن برابر با هزار رکعت نماز در دیگر مساجد است. میمونه افزود: از حضرت پرسیدم که اگر نتوانستم به آنجا بروم چه کار کنم؟ فرمودند: پس به آنجا و در راه خدا زین اسبی را هدیه کن! چرا که ثواب هدیه کردن و وقف کردن برای بیت المقدس برابر با نماز خواندن در آنجا

می­باشد.»

۱۷-آبادانی بیت المقدس قبل از ظهور علامات بزرگ قیامت:

عن معاذ بن جبل رضی الله عنه- قال: قال رسول الله –صلى الله علیه وسلم-: (عُمْرَانُ بَیْتِ الْمَقْدِسِ خَرَابُ یَثْرِبَ وَخَرَابُ یَثْرِبَ خُرُوجُ الْمَلْحَمَهِ وَخُرُوجُ الْمَلْحَمَهِ فَتْحُ قُسْطَنْطِینِیَّهَ وَفَتْحُ الْقُسْطَنْطِینِیَّهِ خُرُوجُ الدَّجَّالِ …) (سنن أبی داود/ حدیث ۳۷۴۲ ترقیم العالمیه)

معاذ بن جبل (رض) گفت: « حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند که آبادی بیت المقدس خرابی مدینه می­باشد و خرابی مدینه آغاز جنگ و کشتار سختی می­باشد وآغاز این جنگ سخت آغاز فتح قسطنطنیه بوده و فتح قسطنطنیه هم آغاز خروج دجال می­باشد.»(سنن ابو داود/ حدیث شماره ۳۷۴۲)

۱۸- مکان ظهور مهدی:

عن أبی سعید الخدری قال: سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: « یخرج رجل من أمتی یقول بسنتی، ینزل الله عز وجل له القطر من السماء، وتخرج له الأرض من برکتها، تملأ الأرض منه قسطا وعدلا، کما ملئت جورا وظلما، یعمل على هذه الأمه سبع سنین، وینزل بیت المقدس» (المعجم الأوسط للطبرانی/ حدیث ۱۱۲۵ )

ابوسعید خدری گفت:« از حضرت محمد مصطفی (ص) شنیدم که فردی از میان امت من قیام می کند و به سنت من امر می­کند و خداوند بلند مرتبه برای وی از آسمان باران می­باراند و زمین برکت هایش را بیرون می­ریزد و او هم زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد، همانطوری که پر از ظلم و جور شده بود و هفت سال اینگونه امتم سپری می­کند و در بیت المقدس جای می­گیرد و مستقر می شود.»

۱۹-مکان ظهور حضرت عیسی برای کشتن دجال:

عن حدیث أبی أمامه الباهلی -رضی الله عنه- فی شأن الدجال: (فَقَالَتْ أُمُّ شَرِیکٍ بِنْتُ أَبِی الْعَکَرِ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَأَیْنَ الْعَرَبُ یَوْمَئِذٍ قَالَ هُمْ یَوْمَئِذٍ قَلِیلٌ وَجُلُّهُمْ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ وَإِمَامُهُمْ رَجُلٌ صَالِحٌ فَبَیْنَمَا إِمَامُهُمْ قَدْ تَقَدَّمَ یُصَلِّی بِهِمْ الصُّبْحَ إِذْ نَزَلَ عَلَیْهِمْ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ الصُّبْحَ فَرَجَعَ ذَلِکَ الْإِمَامُ یَنْکُصُ یَمْشِی الْقَهْقَرَى لِیَتَقَدَّمَ عِیسَى یُصَلِّی بِالنَّاسِ فَیَضَعُ عِیسَى یَدَهُ بَیْنَ کَتِفَیْهِ ثُمَّ یَقُولُ لَهُ تَقَدَّمْ فَصَلِّ فَإِنَّهَا لَکَ أُقِیمَتْ فَیُصَلِّی بِهِمْ إِمَامُهُمْ فَإِذَا انْصَرَفَ قَالَ عِیسَى عَلَیْهِ السَّلَام افْتَحُوا الْبَابَ فَیُفْتَحُ وَوَرَاءَهُ الدَّجَّالُ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ یَهُودِیٍّ کُلُّهُمْ ذُو سَیْفٍ مُحَلًّى وَسَاجٍ فَإِذَا نَظَرَ إِلَیْهِ الدَّجَّالُ ذَابَ کَمَا یَذُوبُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ وَیَنْطَلِقُ هَارِبًا وَیَقُولُ عِیسَى عَلَیْهِ السَّلَام إِنَّ لِی فِیکَ ضَرْبَهً لَنْ تَسْبِقَنِی بِهَا فَیُدْرِکُهُ عِنْدَ بَابِ اللُّدِّ الشَّرْقِیِّ فَیَقْتُلُهُ فَیَهْزِمُ اللَّهُ الْیَهُودَ فَلَا یَبْقَى شَیْءٌ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ یَتَوَارَى بِهِ یَهُودِیٌّ إِلَّا أَنْطَقَ اللَّهُ ذَلِکَ الشَّیْءَ لَا حَجَرَ وَلَا شَجَرَ وَلَا حَائِطَ وَلَا دَابَّهَ إِلَّا الْغَرْقَدَهَ فَإِنَّهَا مِنْ شَجَرِهِمْ لَا تَنْطِقُ إِلَّا قَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ الْمُسْلِمَ هَذَا یَهُودِیٌّ فَتَعَالَ اقْتُلْهُ ..) (سنن ابن ماجه/حدیث ۴۰۶۷ ترقیم العالمیه)

 اللد: شهری معروف در فلسطین که در شمال غربی بیت المقدس واقع است

ابوامه باهلی (رض) گفت: «ام شریک دختر ابوعکر گفت که در آن هنگام که دجال ظهر می­کند عرب ها کجا هستند؟ فرمودند: اکثر آنها در بیت المقدس می­باشند و امام آنها مرد صالحی است، وقتی امام جلو می رود تا نماز را اقامه کند، عیسی از آسمان فرود می‌شود، آن امام به درون صف بر می‌گردد تا عیسی امامت مسلمان را بر عهده بگیرد، عیسی دستش را بر دوش امام می گذارد و می ‌گوید: چون برای تو اقامت شده باید جلو بروید، امام جلو می رود و برای مردم نماز را برپا می دارد. وقتی نماز به پایان می رسد، عیسی می‌گوید: در را باز کنید، وقتی در باز می شود مردم دجال را پشت در می‌بینند که هفتاد هزار یهودی مسلح به همراه دارد، وقتی دجال به سوی عیسی نگاه می‌کند مانند نمک در آب ذوب می‌شود، پا به فرار می گذارد و عیسی (ع) می‌گوید: من یک ضربه باید به تو بزنم و بکشم و تو نمی­توانی از دستم فرار کنی و در باب شرقی او را دستگیر کرده و به قتل می رساند با مرگ دجال یهود شکست می‌خورد، همه موجودات از سنگ گرفته تا چوب و در و دیوار علیه یهود قیام می‌کنند و خطاب به مسلمان می‌گویند: فلان یهودی پشت من پنهان شده بیا و او را به قتل برسان، تنها درخت «غرقد» که درخت یهودی است با یهود باقی می‌ماند.» (سنن ابن ماجه / حدیث شماره ۴۰۶۷)

۲۰-مکان خلافت اسلامی در آخر الزمان:

عن أبی حواله الأزدی -رضی الله عنه- قال: (بَعَثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَوْلَ الْمَدِینَهِ عَلَى أَقْدَامِنَا لِنَغْنَمَ فَرَجَعْنَا وَلَمْ نَغْنَمْ شَیْئًا وَعَرَفَ الْجَهْدَ فِی وُجُوهِنَا فَقَامَ فِینَا فَقَالَ اللَّهُمَّ لَا تَکِلْهُمْ إِلَیَّ فَأَضْعُفَ وَلَا تَکِلْهُمْ إِلَى أَنْفُسِهِمْ فَیَعْجِزُوا عَنْهَا وَلَا تَکِلْهُمْ إِلَى النَّاسِ فَیَسْتَأْثِرُوا عَلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ لَیُفْتَحَنَّ لَکُمْ الشَّامُ وَالرُّومُ وَفَارِسُ أَوْ الرُّومُ وَفَارِسُ حَتَّى یَکُونَ لِأَحَدِکُمْ مِنْ الْإِبِلِ کَذَا وَکَذَا وَمِنْ الْبَقَرِ کَذَا وَکَذَا وَمِنْ الْغَنَمِ حَتَّى یُعْطَى أَحَدُهُمْ مِائَهَ دِینَارٍ فَیَسْخَطَهَا ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى رَأْسِی أَوْ هَامَتِی فَقَالَ یَا ابْنَ حَوَالَهَ إِذَا رَأَیْتَ الْخِلَافَهَ قَدْ نَزَلَتْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَهَ فَقَدْ دَنَتْ الزَّلَازِلُ وَالْبَلَایَا وَالْأُمُورُ الْعِظَامُ وَالسَّاعَهُ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ إِلَى النَّاسِ مِنْ یَدَیَّ هَذِهِ مِنْ رَأْسِکَ.) (مسند أحمد/ حدیث ۲۱۴۴۹ ترقیم العالمیه)

ابو حواله‌ ازدی (رض) روایت می‌کند: پیامبر ما را پیاده به اطراف مدینه فرستاد تا چیزی به غنیمت بگیریم پس ما نیز دست خالی برگشتیم و آثار تلاش و مشقت را در چهره‌ی ما دید، سپس بلند شد و گفت بار پروردگارا اینان را به من واگذار مکن که ضعیف شوند و به خودشان نیز واگذار مکن که ناتوان گردند و به مردم نیز واگذارشان مکن که به آن‌ها ظلم کنند سپس فرمود همانا خداوند شام و روم و ایران را برایتان می‌گشاید تا اینکه برای هر کدام از شما از شتران اینقدر و از گاوها و گوسفندان نیز اینقدر داده می‌شود به کسی از شما صد دینار داده می‌شود و او خشمگین می‌شود، سپس دستانش را بر سرم گذاشت و فرمود: ای ابن حواله، هرگاه خلافت را دیدی که بر سرزمین مقدس نازل شد، در آن زمان بلایا و زلازل و امور بزرگ نزدیک شده است و قیامت در آن روز از دست من که بر روی سر توست نزدیک‌تر خواهد بود. (مسند احمد / حدیث شماره ۲۱۴۴۹)

۲۱– دجال به آن وارد نمی شود

عن جناده بن أبی أمیه الأزدی قال: (أَتَیْنَا رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَدَخَلْنَا عَلَیْهِ فَقُلْنَا حَدِّثْنَا مَا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَلَا تُحَدِّثْنَا مَا سَمِعْتَُ مِنْ النَّاسِ فَشَدَّدْنَا عَلَیْهِ فَقَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِینَا فَقَالَ أَنْذَرْتُکُمْ الْمَسِیحَ وَهُوَ مَمْسُوحُ الْعَیْنِ قَالَ أَحْسِبُهُ قَالَ الْیُسْرَى یَسِیرُ مَعَهُ جِبَالُ الْخُبْزِ وَأَنْهَارُ الْمَاءِ عَلَامَتُهُ یَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ أَرْبَعِینَ صَبَاحًا یَبْلُغُ سُلْطَانُهُ کُلَّ مَنْهَلٍ لَا یَأْتِی أَرْبَعَهَ مَسَاجِدَ الْکَعْبَهَ وَمَسْجِدَ الرَّسُولِ وَالْمَسْجِدَ الْأَقْصَى وَالطُّورَ وَمَهْمَا کَانَ مِنْ ذَلِکَ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیْسَ بِأَعْوَرَ وَقَالَ ابْنُ عَوْنٍ وَأَحْسِبُهُ قَدْ قَالَ یُسَلَّطُ عَلَى رَجُلٍ فَیَقْتُلُهُ ثُمَّ یُحْیِیهِ وَلَا یُسَلَّطُ عَلَى غَیْرِهِ ..) (مسند أحمد/ حدیث ۲۲۰۱۱ ترقیم العالمیه)

 

جناده بن ابی امیه ازدی روایت می‌کند: نزد یکی از مردان انصار که از اصحاب رسول الله بود رفتیم و به او گفتیم آنچه را که از رسول الله شنیدی برای مان بازگو کن و آنچه را که از غیر او شنیده‌ای بازگو مکن و بسیار بر این تاکید کردیم، گفت روزی رسول الله برخاست، و فرمود شما را از مسیح دجال بر حذر می‌دارم،یک چشم او و به گمانم چشم چپش کور است و کوه‌هایی از نان و رودهایی از آب را با خود حمل می‌کند، یکی دیگر از نشانه هایش این است که بر روی زمین به مدت ۴۰ شبانه روز می‌ماند، قلمرو او به همه جا می‌رسد جز کعبه و مسجد حضرت پیامبر (ص) و مسجد الاقصی و طور و اماکنی از این قببل، بدانید که خداوند یک چشم نیست، و ابن عون گفت: گمان می‌کنم که ایشان فرمودند: بر مردی مسلط می‌شود و او را می‌کشد، سپس او را زنده می‌کند و دیگر بر کسی نمی‌تواند مسلط شود.(مسند احمد /حدیث شماره ۲۲۰۱۱)

ارسال نظر



معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

شنبه , ۲ تیر ۱۳۹۷ / 2018 June 23
باشگاه هواداران اقصی
بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها