چهار دلیل اصلی مخالفت با تقسیم قدس از منظر صهیونیستها

۲۵ آبان ۱۳۹۲

قدس (118)

به قلم: عدنان ابوعامر

 اتفاقات و حوادث پی در پی در شهر بیت المقدس نشان می دهد که صهیونیست ها تمایل شدیدی به سیطره کامل بر این شهر مقدس دارند که می تواند به علل مختلف از جمله دینی، ترکیب جمعیتی، امنیتی و اقتصادی باشد. هر چه زمان می گذرد حکام تل آویو تمایل رسمی بیشتری به یهودی سازی قدس و فرصت سازی برای سازمان ها و گروهک های یهودی جهت سیطره بر این شهر دارند و حتی خود نیز عملا وارد این عرصه شده و طرح های مرتبط با تخریب مسجد الاقصی و زمینه سازی برای ساختن معبد یهود در این محل را اجرا می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا ابعاد متعدد برنامه های رژیم صهیونیستی در شهر قدس را ارزیابی و بررسی کنیم. به ویژه که اجرای این طرح ها پس از برگزاری کنفرانس بین المللی سازش موسوم به کنفرانس آناپولیس در سال ۲۰۰۷میلادی شدت و سرعت بیشتری گرفته است و برخی از مقامات صهیونیست درباره امکان تقسیم شهر سخن گفته اند.

پیش از بررسی مواضع مقامات صهیونیست درباره شهر قدس، لازم است از یک طرح رسمی که با کمک های مستقیم بخش حکومتی و بخش مذهبی و دینی یهودیان تدوین شده است پرده برداشته شود. این طرح به “حق ملت یهودی” در قدس معروف شده است که بر اساس آن مطالبات فلسطینیان در این شهر مقدس اسلامی کاملا نادیده گرفته شده است. صهیونیست ها اجرای این طرح خود را با مطرح کردن آمارهایی از جمعیت و ابعاد خطرناک دیگری از وضعیت داخل این شهر پی گرفته اند. مضاف بر آنکه بهانه های امنیتی احتمالی مربوط به تقسیم قدس را نیز بر آن افزوده اند. این اطلاعات از سوی مراکز قدرتمند داخل کابینه فعلی رژیم صهیونیستی و نخست وزیر این رژیم انتشار یافته است.

این موضع گیری ها به منظور نادرست نشان دادن ادعای کسانی است که بر لزوم تقسیم شهر به بهانه بازگرداندن توازن جمعیتی میان یهودیان و عرب ها (فلسطینی ها) تاکید می کنند تا به این ترتیب شمار ساکنان یهودی شهر از شمار فلسطینیان پیشی بگیرد و البته این امر نیز با هدف ریشه کن کردن محلات عرب نشین از داخل شهر قدس انجام می شود.

اهداف جمعیتی و اقتصادی

به گفته نداف شرگای از روزنامه نگاران یهودی متخصص در امور قدس و مولف پژوهش نامه “قدس و خطرات تقسیم”، این محافل سیاسی و دولتی رژیم صهیونیستی بر لزوم جداسازی محلات عرب نشین و یهودی تاکید فراوان دارند و چنین وانمود می کنند که این کار بسیار ضروری بوده و گریزی از آن نیست و جلوی روند کاهش مستمر شمار یهودیان شهر قدس باید گرفته شود.

محافل صهیونیستی مذکور در سایه خطراتی که برای یهودیت شهر قدس و جایگاه دینی ـ تاریخی یهودیان آن تصور می کنند، پیشنهاد داده اند تا معضل ترکیب جمعیتی شهر با بررسی پدیده فرار یهودیان از شهر و یافتن راه حلی جهت پایان دادن به این مسأله و توقف کامل آن در آینده، پیدا شود.

در تحقیقاتی که به تازگی از سوی مرکز قدس وابسته به کابینه رژیم صهیونیستی منتشر شده آمده است که آینده یهودیان در شهر با مشکلات فراوانی مواجه است و اسرائیلی ها زیان های بسیاری از این امر خواهند دید و حکومت صهیونیست ها با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد که از مهم ترین آنها، باقی ماندن محله های عرب نشین، به ویژه محلات کوچک است که ساکنان یهودی شهر را با خطرات امنیتی دایمی روبرو می سازد که از مهم ترین این خطرات، احتمال هدف قرار گرفتن صهیونیست ها از سوی تک تیراندازان فلسطینی است.

از دیگر سو، یکی از خطراتی که ممکن است با اجرای طرح تقسیم شهر برای رژیم صهیونیستی پدید آید،مهاجرت شمار زیادی از یهودیان از این شهر است دقیقا همان چیزی که پس از جنگ سال ۱۹۴۸ میلادی رخ داد و پس از تقسیم شهر، حدود ۲۵ هزار یهودی ـ در حدود یک چهارم کل یهودیان ساکن شهر ـ از آن مهاجرت کردند.

کارشناسان سیاسی رژیم صهیونیستی در تحلیل های خود که در روزنامه های صهیونیستی منتشر می شود، چنین احتمال می دهند که با تقسیم شهر، دهها هزار عرب برای سکونت به بخش غربی آن مهاجرت کنند که باقی ماندن محلات فلسطینی نشین در آن تقریبا قطعی شده است.

با اجرایی شدن طرح تقسیم شهر قدس، هزاران تن از فلسطینیان ساکن قدس به سوی دیگر دیوار نژادپرستانه حایل خواهند رفت و در آنجا سکنی خواهند گزید.

در اینجا این نکته را نیز باید یادآور شویم که در پژوهش شرگای که پیش از این از آن نام برده شد، آمده است که رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از مهاجرت فلسطینیان به داخل مرزهای خود با دشواری هایی مواجه می شود و این امر زمانی مشکل تر خواهد شد که مسیر ساخت دیوار حایل به سوی غرب و جنوب و شمال شهر قدس و به سوی محلات یهودی نشین منحرف شود، به همین سبب این امکان وجود دارد که مهاجرت های تازه ای بر اساس این تحول شکل گیرد، همان گونه که در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است.

نکته حایز اهمیت دیگر در این بخش که باید به آن اشاره شود این است که تحولات اقتصادی و تغییراتی در ترکیب جمعیتی در دو سوی دیوار حایل رخ خواهد داد، زیرا از یک سو عرب های ساکن شرق قدس از پرداخت مالیات به ” اسرائیل” رهایی می یابند، زیرا پیش از این، بر اساس دستورات مقامات قضائی رژیم صهیونیستی از ساکنان این منطقه به انحاء مختلف مالیات هایی اخذ می شد. کما اینکه به گفته تحلیل گران و پژوهش گران صهیونیست تقسیم شهر قدس به دو بخش، زیان های شدیدی به آنچه از نظر رژیم صهیونیستی حق یهودیان برای سکونت در شهر مقدس نامیده می شود، و نیز به آنچه آن را ریشه های یهودیت شهر می نامند، وارد می آید.

توقف مهاجرت معکوس

در سوی دیگر، “اسرائیلی ها از آن نگرانند که میانگین بالای زاد و ولد عرب های ساکن بیت المقدس با میانگین زاد و ولد یهودیان (با توجه به ترکیب فعلی جمعیت) برابر است. این امر نیز بر ترکیب جمعیتی شهر به سود فلسطینیان و به زیان صهیونیست ها اثر می گذارد. لازم به یادآوری است که این موضوع تنها علت تغییر ترکیب جمعیتی در شهر قدس و کاهش شمار یهودیان این شهر نیست. یک عنصر مهم دیگر هم که در کاهش شمار یهودیان شهر قدس بسیار موثر است، مهاجرت معکوس یهودیان از این شهر به مناطق دیگر است. آمارهای نگران کننده نشان می دهد که سالانه به طور میانگین حدود ۱۶ هزار یهودی از این شهر مهاجرت می کنند و در طول ۲۰ سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار یهودی از شهر بیت المقدس مهاجرت کرده اند”.

برای مقابله با این کاهش شدید جمعیت یهودیان در شهر قدس، گروهی از کارشناسان برجسته صهیونیست در نشست ها و همایش های مختلف که در طول سال های گذشته برگزار شده است، پیشنهاد کرده اند اقداماتی برای جلوگیری از این وضع اسف بار به اجرا در آید. بر پایه پژوهش ها و نظرسنجی های انجام شده، یکی از مهم ترین علل بروز این پدیده، از یک سو کاهش و کمبود فرصت های شغلی در شهر قدس برای یهودیان و از سوی دیگر افزایش شدید اجاره آپارتمان و منازل مسکونی در این شهر است.

کابینه های رژیم صهیونیستی تاکنون تصمیمات متعددی در این زمینه اتخاذ کرده و کمیته های مربوط به امور قدس در وزارتخانه های مختلف رژیم صهیونیستی و نیز کارگروه های تخصصی مسئول بررسی وضع قدس، راهکارهای مختلفی را پیشنهاد کرده اند. همه این بخش ها در توصیه های خود بر لزوم متوقف کردن روند مهاجرت معکوس یهودیان از شهر قدس و نگه داشتن ترکیب جمعیتی به سود صهیونیست ها، تاکید داشته اند.

در بخشی از این توصیه ها نیز بر افزایش بودجه ها برای وادار کردن خانواده های یهودی که از افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن در قدس شکایت داشته اند، به ادامه حضور در این شهر تاکید شده است. در این راهکارها، افزایش سود و درآمد ساکنان یهودی شهر قدس نیز به عنوان یکی دیگر از راه های ایجاد تمایل برای باقی ماندن یهودیان در شهر قدس نام برده شده است. اما با وجود این همه طرح و توصیه، فقط شمار اندکی از آنها به مرحله اجرا در آمده و عملی شده و بقیه آنها( بر اساس آنچه در پژوهش شرگای آمده است) تنها روی کاغذ مانده و تا زمان نگارش این مقاله صورت اجرا به خود ندیده است.

موشه هرش نویسنده گزارش ” قدس به کجا می رود؟ پیشنهادها برای آینده این شهر” نیز خواستار تدوین یک برنامه قابل اجرا از سوی مقامات تصمیم گیر رژیم صهیونیستی شده است تا موضوع مهاجرت معکوس یهودیان از شهر قدس کاملا متوقف شده و برتری جمعیتی یهودیان در این شهر مقدس حفظ شود، زیرا هیچ طرحی درباره تقسیم شهر تا زمانی که ترکیب جمعیتی یهودیان در این شهر با خطر مواجه باشد، سودی برای صهیونیست ها ندارد.

بخش مهم اقدامات قابل اجرا در زمینه توسعه محدوده شهرداری قدس و محلات یهودی نشین اطراف این شهر، مسأله اداری است و نه حاکمیتی. یعنی اینکه باید همه یهودیان اطراف شهر به وسیله چنین طرحی به محدوده شهرداری آن الحاق شوند، حتی اگر هم اکنون در خارج از محدوده شهری قدس ساکن باشند که از آن جمله می توان به شهرک های معالیه آدومیم و گبعات زئیو و غیره اشاره کرد.

در این گزارش که از سوی مرکز پژوهش های اسرائیل منتشر شده، چند نمودار اقتصادی نیز آورده شده که نشان می دهد به رغم تفاوت های بسیار زیاد در زیرساخت های مناطق یهودی نشین و فلسطینی نشین در شهر قدس، اما نقاط مشترکی نیز به ویژه در بخش های آب و برق و تلفن و خدمات بهداشتی و غیره مشاهده می شود.

تبعیض مذهبی و دینی

شمار زیادی از مقامات مهم رژیم صهیونیستی در زمانی که در طول هفته های گذشته از سوی گروهک های تندرو و مذهبی یهودی، تجاوزات متعدد و گسترده ای به مسجد الاقصی صورت گرفته است، اعتراف کرده اند که شهر قدس از نظر هر سه دین آسمانی، یک شهر مقدس تلقی می شود و در نقاط مختلف آن اماکن مقدس یهودیان، مسلمانان و مسیحیان وجود دارد که مسجد الاقصی و دیوار براق و کلیسای قیامت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

اما همین مقامات، با نادیده گرفتن این اعترافات نظری، برای خود بهانه هایی جهت شانه خالی کردن از این واقعیت یافته اند و با هر گونه تلاش سیاسی برای تقسیم شهر مخالفت می کنند و حال آنکه نگرانی هایی نسبت به کاهش آزادی های دینی برای بازدیدکنندگان از اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان وجود دارد. این نگرانی ها در طول سال های گذشته شواهد بسیاری داشته است که از آن جمله می توان به امکان نیافتن پیروان ادیان اسلام و مسیحیت در رفت و آمد به اماکن مذهبی خود، اشاره کرد.

جالب آنکه، رژیم صهیونیستی با استفاده از ماشین تبلیغاتی و رسانه ای خود تلاش می کند بهانه های خود را برای کنترل اماکن مقدس و مورد احترام ادیان مختلف در شهر قدس، موجه جلوه دهد که از آن جمله می توان به مهاجرت شمار زیادی از مسیحیان از شهر قدس اشاره کرد. صهیونیست ها همچنین تلاش می کنند حادثه پناهنده شدن فدائیان فلسطینی به کلیسای مهد در طول عملیات موسوم به “دیوار حایل” در سال ۲۰۰۲ را بسیار بزرگ جلوه دهند و سازمان های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز ادعاهای دیگری درباره پناه گرفتن مبارزانی که به سوی اماکن تجمع صهیونیست ها موشک شلیک می کردند در کلیسایی در شهر بیت جالا ـ که در اوایل انتفاضه رخ داد ـ مطرح می کنند. بنابر ادعای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی هدف این مبارزان از پناه گرفتن در کلیسا تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی جهانیان از طریق وادار کردن این رژیم به حمله به کلیسا که از مهم ترین اماکن مذهبی مسیحیان به شمار می آید، بوده است.

ماشین تبلیغاتی رژیم صهیونیستی همچنین اخبار مربوط به حمله به اماکن مقدس یهودیان مانند قبر یوسف در شهر نابلس یا گنبد راحیل در بیت لحم را که هدف تیراندازی از سوی فلسطینیان قرار گرفته بود، با آب و تاب فراوانی منتشر می کنند. همچنین اماکن دیگری مانند “کلیسای قدیمی” در اریحا و “قبر آونیر” در الخلیل نیز به محلی برای مخفی شدن افراد تحت تعقیب تبدیل شده بود.

رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است که در بسیاری از گزارش هایی که سازمان های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم درباره انتقال مسئولیت حفظ امنیت مسجد الاقصی به سازمان های امنیتی تشکیلات خودگردان، تهیه کرده اند، تشکیلات خودگردان از حفظ امنیت این مسجد عاجز بوده است و محوطه حرم به محل وقوع حوادث متعدد درگیری میان نمازگزاران مسلمان و یهودیان به ویژه در کنار دیوار براق تبدیل شده است.

به همین سبب در پژوهه های صهیونیستی مرتبط با این مسائل از زبان مقامات صهیونیست هشدار داده شده است که تصمیم به تقسیم شهر قدس ـ چنانچه عملی شود ـ این شهر را به وضعیتی که در دهه های بسیار دور گرفتار بوده و دچار ناامنی و رکود اقتصادی شده است، باز خواهد گرداند.

مسائل امنیتی

این محور از تحلیل بیشتر بر بررسی آثار امنیتی مترتب بر امکان اتخاذ تصمیم درباره شهر قدس متمرکز است که طبیعتا باید به دیدگاه محافل سیاسی رژیم صهیونیستی به ویژه ائتلاف حاکم بر این رژیم که از احزاب لیکود و اسرائیل خانه ما و شاس تشکیل شده است، توجه شود. به نظر این محافل هر اقدامی در جهت تقسیم قدس، شهرک ها و محلات یهودی نشین بیشتری را در معرض حملات خمپاره ای گروه های مسلح فلسطینی قرار می دهد، همان گونه که در گذشته نیز حوادث مشابهی در این مناطق رخ داده است، هر چند که شمار آنها اندک بود. کما اینکه تقسیم قدس بخشی از شهرک های یهودی نشین را در معرض حملات مستقیم خمپاره ای و موشکی ـ که فلسطینیان در حال توسعه و بهبود توان آنها هستند ـ قرار خواهد داد.

در کنار این مساله، مراکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی در اقدامی تحریک آمیز و آشکار، تصمیم گیران ارشد رژیم صهیونیستی را به یاد این موضوع انداخته اند که شهر قدس که در مرکز مناقشات دینی و ملی قرار دارد از سال ۲۰۰۰ میلادی به یکی از اصلی ترین اهداف حملات انفجاری تبدیل شده و شمار زیادی از یهودیان ساکن این شهر را از بین برده است. در این حملات حدود ۲۱۰ یهودی به قتل رسیده و هزاران یهودی دیگر زخمی شده و زیان های گسترده ای به وضعیت معیشتی ساکنان شهر وارد آمده است.

این مراکز همچنین شماری از بازجویی های به عمل آمده از سوی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست ها از فلسطینیان را به عنوان شاهد آورده اند که در آنها بر مشارکت گسترده عرب های ساکن شرق بیت المقدس در عملیات فدائیان فلسطینی در طول سال های گذشته تاکید شده است. به همین سبب ـ به گفته مقامات صهیونیست ـ باید با جداسازی محلات عرب نشین قدس از محلات یهودی نشین، مانع از تکرار چنین حوادثی شد، زیرا فاصله محلات عرب نشین و یهودی نشین بسیار اندک بوده و گاهی به کمتر از چند ده متر یا کمتر از صد متر می رسد.

از این رو، افزایش فاصله میان این محلات از یکدیگر به دلایل زیادی بسیار ضروری است تا از یک سو مانع از انجام عملیات فلسطینیان شد و از سوی دیگر امکان گردآوری اطلاعات امنیتی آسان تر شود، چرا که به گفته محافل امنیتی رژیم صهیونیستی این امر در طول سال های گذشته که عملیات های متعددی از سوی سازمان های امنیتی صهیونیستی در شهر قدس صورت گرفته، ضروری و حتمی تشخیص داده شده است.

همان منابع تاکید می کنند که مساله امنیتی و برخورد با گروه های مسلح در شهر بیت المقدس هیچ گاه نباید نادیده انگاشته شود، همچنان که این مسأله با تعامل این رژیم با موضوع جنگ های احتمالی تطبیق می یابد، زیرا دفاع از شهر در صورت وقوع جنگ با ارتش های دیگر، بر ارتش رژیم صهیونیستی لازم می دارد بر مراکز حساس و اصلی شهر کاملا مسلط باشد.

در پایان باید یادآور شویم که آنچه اکنون در شهر بیت المقدس رخ می دهد و آنچه ممکن است در آینده در این شهر اتفاق افتد و احتمال آن نیز وجود دارد، ارتباط بسیار نزدیکی با منابع فکری و سیاسی کابینه فعلی رژیم صهیونیستی دارد و این امر تنها تحقق خواسته های برخی از جریان های موجود در این کابینه یا پذیرش فشارهای سازمان های مذهبی یهودی نیست. همین امر سبب می شود که مدت باقی مانده از عمر این کابینه آبستن حوادث خطرناک بسیاری برای شهر بیت المقدس باشد و آینده این شهر در عرصه های گوناگون سیاسی و اقتصادی و دینی مورد تهدید واقع شود.

ارسال نظر



معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

شنبه , ۲ تیر ۱۳۹۷ / 2018 June 23
باشگاه هواداران اقصی
بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها